Wtorek, 30 Maja 2017

Witraże


kosciol_min_05.pngOkna w kościele zostały rozmieszczone nierównomiernie. Pojawiają się czasem jako pojedyncze smukłe, zakończone łukiem otwory, bądź w wykuszu zestawione ze sobą pod kątem lub też w płytkiej wnęce, także półokrągłej u góry, by w sumie przypominać biforia. Ta różnorodność wielkości i pozorna przypadkowość w ich kompozycji mogła sprawić trudność przy projektowaniu przeszkleń. Brak bowiem rytmu, powtarzalności rozmiarów powierzchni obrazów, by można było swobodnie kontynuować przypowieści biblijne.

Tematem przedstawień Jerzego Skąpskiego, jest dwadzieścia  tajemnic różańcowych, łącznie z tajemnicami światła,  z wyjątkiem dwu tajemnic chwalebnych, które jako ołtarzowa kompozycja, będą przedstawiona w rzeźbie przez  profesora Wincentego Kućmę. Tajemnice przedstawione są czasami pojedynczo, a niekiedy po dwie lub trzy w oknie.

Witraże zostały powiązane ze sobą dwunastowarstwowym fundamentem, oddzielającym obie części kamieniami szlachetnymi opisanymi w Apokalipsie Św. Jana, jako fundamenty „Miasta na Górze”, „Nowego Jeruzalem”. Poszczególne warstwy symbolizują Apostołów. To, co jest ponad nimi – należy do nieba. Podział ten symbolizuję więc rzeczywistość niebiańską i ziemską. Dlatego na przykład scena „Przemienienia” jest ponad fundamentami, gdzie znajduje się Chrystus, Eliasz i Mojżesz, podczas gdy Apostołowie, którzy poupadali na ziemię, przedstawieni są pod nimi. Użyta paleta barw jest bogata, tak jakby owo zróżnicowanie warstw narzucało Artyście konieczność nasycenia kolorami obrazów, które łączą witraże w zespoły pozostające w strefach dominujących barw i tonacji.

kosciol_min_06.png„Chrzest Chrystusa w Jordanie”, to jeden obraz wysoki i smukły. Jego kompozycja składa się z dwóch części rozgraniczonych właśnie owymi horyzontalnymi pasami. Powyżej rozpościera się złociste niebo, a poniżej zaprezentowano scenę z dominującym pionem rzeki wypływającej spod fundamentów Jerozolimy – „Miasta na Górze”. Na tym tle zjawiają się syntetycznie przedstawione postacie, utrzymane w ciepłej tonacji, odcinające się od chłodnych błękitów.  Ikonograficznie jest to zupełna nowość, która ma ukazać, że przez wejście Chrystusa do Jordanu „wody świata” zostały uświęcone.  W łuku nad drzwiami wejściowymi od południa, umieszczono „Narodziny Matki Bożej” z postaciami Joachima i Anny oraz tęczą, znakiem przymierza. Powyżej scena „Zwiastowania” i „Nawiedzenie”.  W kaplicy Matki Bożej Fatimskiej: „Tajemnica Bożego Narodzenia”, „Ofiarowanie w świątyni”, „Odnalezienie Dwunastoletniego Jezusa Nauczającego”.

W kaplicy Miłosierdzia Bożego znajdują się Tajemnice Bolesne: „Modlitwa w Ogrójcu”, „Biczowanie”, „Ecce Homo” w cierniowej koronie i „Niesienie krzyża”. Dwie ostatnie sceny, wobec zamurowania  okna w kaplicy, artysta umieścił u podstawy okna  w nawie wraz ze sceną „Ukrzyżowania”. W tej scenie widzimy  Maryję i Św. Jana pod krzyżem. W scenie „Zmartwychwstania”, u dołu, według opisu ewangelicznego – „Trzy Marie” spotykające anioła i całun w pustym grobie, wyżej Chrystus wychodzący z grobu, odrzucony kamień i padające straże. Ponad sceną „Zesłania Ducha Świętego”, obraz „Wniebowstąpienia”. Nie umieszczono tu warstwy fundamentów, po to aby ukazać obłok.  W górnej części „Miasto na Górze”, z „bramami jakoby z pereł” – strzeżonymi przez aniołów, z „murami z jaspisu”, z „rynkiem jakoby ze złota”, z drzewem, „którego liście leczą narody”.

Wielki ciąg – sztuczne dodatkowe bardzo wysokie okno prezbiterium (34 m), rozwiązano witrażowo, aby nie konkurować z mającą się pojawić kompozycją rzeźbiarską. Aby nie traciła ona swego wyrazu, wykonano witrażową płaszczyznę oszklenia niefiguratywnego, sugerującego ruch wznoszący i niebo. Trójkąt zwieńczający ten witraż jest symbolem Bożej Opatrzności.

W pomieszczeniu pod chórem: „Pokłon Trzech Króli” i „Ucieczka do Egiptu”.  Przysłonięty przez  organy  witraż w wysokim oknie przedstawia  Adama i Ewę pod drzewem, z którego wyrasta świecznik siedmioramienny, przy którym Najświętsza Panna Maryja wykształcona w świątyni, uczy małego Jezusa i dwu Jego rówieśników z rodziny.  Łuk nad wejściem do  niewielkiego pomieszczenia od strony północnej prezentuje tryumfalny wjazd Chrystusa do Jerozolimy. Zbawiciel witany jest palmami,  drogę zaś wyścielają szaty witających.

Łuk nad wejściem południowym ukazuje  rozmowę Chrystusa z Samarytanką przy studni Jakubowej.  W łuku nad wschodnim wejściem ukazano aniołów w pustym grobie z całunem i poczwórnie złożoną chustą. Wszystkie witraże dla tej świątyni zostały wykonane w pracowni „Testor”,  mgr. inż. technologa szkła Macieja Szwagierczaka w Krakowie.

Drukuj PDF

Powrót

Nowości


Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_latestnews/helper.php on line 109

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_latestnews/helper.php on line 109

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_latestnews/helper.php on line 109

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_latestnews/helper.php on line 109

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_latestnews/helper.php on line 109

Popularne


Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_mostread/helper.php on line 79

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_mostread/helper.php on line 79

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_mostread/helper.php on line 79

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_mostread/helper.php on line 79

Warning: Creating default object from empty value in /parafia_archiwum1/modules/mod_mostread/helper.php on line 79

Copyright © Parafia Matki Bożej Królowej Aniołów 2017

Autorzy szablonu strony: Joomla Templates